КАБІНЕТ МІНІСТРІВ
УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від
23 листопада 2011 р. № 1392
Київ
Про
затвердження Державного
стандарту базової і повної
загальної середньої освіти
стандарту базової і повної
загальної середньої освіти
Відповідно
до статті 31 Закону України "Про загальну середню освіту” Кабінет Міністрів
України постановляє:
1.
Затвердити Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, що
додається.
Установити,
що зазначений Державний стандарт впроваджується в частині базової загальної
середньої освіти з 1 вересня 2013 р., а в частині повної загальної середньої
освіти — з 1 вересня 2018 року.
2.
Визнати такими, що втратили чинність з 1 вересня 2018 р., постанови Кабінету
Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24 "Про затвердження Державного
стандарту базової і повної загальної середньої освіти” (Офіційний вісник
України, 2004 р., № 2, ст. 49) та від 27 серпня 2010 р. № 776 "Про внесення
зміни до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24” (Офіційний вісник
України, 2010 р., № 65, ст. 2289), крім положень щодо базової загальної
середньої освіти, які втрачають чинність з 1 вересня 2013 року.
Прем’єр-міністр України М.
АЗАРОВ
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 листопада 2011 р. № 1392
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 листопада 2011 р. № 1392
ДЕРЖАВНИЙ
СТАНДАРТ
базової і повної загальної середньої освіти
базової і повної загальної середньої освіти
I. Загальна частина
Цей
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
(далі — Державний стандарт) спрямований на виконання завдань загальноосвітніх навчальних закладів II і III ступеня (далі — загальноосвітні заклади) і визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи.
(далі — Державний стандарт) спрямований на виконання завдань загальноосвітніх навчальних закладів II і III ступеня (далі — загальноосвітні заклади) і визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи.
У
цьому Державному стандарті поняття вживаються у такому значенні:
1)
громадянська компетентність — здатність учня активно, відповідально та
ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного
суспільства;
2)
діяльнісний підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток
умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань з різних
навчальних предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну
самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти;
3) загальнокультурна
компетентність — здатність учня аналізувати
та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в
культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи
самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;
4)
здоров’язбережувальна компетентність — здатність учня застосовувати в умовах
конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо
ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей;
5) інформаційно-комунікаційна компетентність — здатність учня використовувати
інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання
особистісних і суспільно значущих завдань;
6)
ключова компетентність — спеціально структурований комплекс характеристик
(якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах
життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів;
7)
ключова компетенція — певний рівень знань, умінь, навичок, ставлень, які можна
застосувати у сфері діяльності людини;
8)
компетентнісний підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на
досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова,
загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності;
9)
компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що
складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно
реалізовуватися на практиці;
10)
компетенція — суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у
певній сфері діяльності людини;
11)
комунікативна компетентність — здатність особистості застосовувати у
конкретному виді спілкування знання мови, способи взаємодії з людьми, що
оточують її та перебувають на відстані, навички роботи у групі, володіння різними
соціальними ролями;
12) міжпредметна
естетична компетентність — здатність
виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини,
оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування
різних видів мистецтва;
13)
міжпредметна компетентність — здатність учня застосовувати щодо міжпредметного
кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які
належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей;
14)
навчальна програма — нормативний документ, що конкретизує для кожного класу
визначені цим Державним стандартом результати навчання відповідно до освітньої
галузі або її складової, деталізує навчальний зміст, у результаті засвоєння
якого такі результати досягаються, а також містить рекомендації щодо виявлення та
оцінювання результатів навчання;
15)
особистісно зорієнтований підхід — спрямованість навчально-виховного процесу на
взаємодію і плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі
рівності у спілкуванні та партнерства у навчанні;
16)
предметна (галузева) компетентність — набутий учнями у процесі навчання досвід
специфічної для певного предмета діяльності, пов’язаної із засвоєнням, розумінням
і застосуванням нових знань;
17)
предметна компетенція — сукупність знань, умінь та характерних рис у межах
змісту конкретного предмета, необхідних для виконання учнями певних дій з метою
розв’язання навчальних проблем, задач, ситуацій;
18) предметна мистецька
компетентність — здатність до
розуміння і творчого самовираження у сфері музичного, образотворчого та інших
видів мистецтва, що формується під час сприймання творів таких видів мистецтва і
їх практичного опанування;
19) проектно-технологічна компетентність — здатність учнів застосовувати знання,
уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності;
20)
соціальна компетентність — здатність особистості продуктивно співпрацювати з
партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.